Tuesday, February 24, 2009

Kapufffff.............

Semalam, saya tidur di rumah saya di Seri Alam. Kalian tahu kan biasanya bila Mr Hubby tak ada, saya selalu tidur di rumah orang tua saya yang mana lebih dekat dengan sekolah. Bulan Januari, Mr Hubby dah pergi selama sebulan, maka sebulan lah saya bermastautin di rumah orang tua saya. Sekali-sekala saya pulang ke rumah untuk mengemas dan sebagainya.

Namun kali ini, Mr Hubby pergi lagi selama sebulan juga. Owhhh... kali ini, saya terasa malas nak 'pindah' ke rumah orang tua saya lagi. Jadi, sejak Mr Hubby pergi, saya lebih banyak tidur di rumah sendiri saja. Kenapa??? Ada beberapa sebab...
1. Saya kan sudah membela pokok-pokok bunga di rumah saya seperti yang telah saya kisahkan sebelum ini. Jadi..kalau saya jarang-jarang ada di rumah..semestinya pokok-pokok itu akan mamfusyyyy kelak.
2. Saya juga ingin memperuntukkan banyak masa untuk Aina bagi sesi pembelajaran santainya. Kalau di rumah emak, dia asik nak berulit dengan tok maknya saja.
3. Saya kesian kan emak. Bila di rumah emak, Aina memang asik nak tok maknya saja. Buat susu, mandi, bagi makan...segalanya...mesti nak dengan tok mak. Dengan ibu tak nak...jadi kesian emak saya penat melayan kerenah Aina.
4. Saya rasa selesa di rumah saya..bukanlah maknanya di rumah emak tak selesa..cuma..gimana yer mau diterangkan...tapi yelah...situasinya kan dah berbeza...dulu ku anak dara..sekarang sudah jadik ibu beranak dua...pastinya home sweet home...Kalian fahamkah???

Tak takut ke duk rumah dengan anak-anak je??? Ehehehhee.. Kalau dilayan perasaan takut, apa pun tak boleh buat kan? Jadi Tawakkal sajalah..insyaAllah..tak ada apa-apa....

TETAPI....

Malam semalam, lebih kurang pukul 3.30 a.m, saya tersedar dari tidur sebab terasa panas. Owhhh..kipas tak berpusing, lampu pun dah padam. Black out kah?? Saya selak langsir, tengok lampu porch jiran-jiran kiri dan kanan masih menyala. Maknanya, hanya rumah saya je terputus bekalan elektrik. Trip kah???? Saya terkebil-kebil, nak keluar bilik, saya agak cuak sebab gelap.. Lampu picit kat dalam stor agaknya. Aina di sebelah terbangun juga. Saya ajak Aina temankan saya keluar.. Owhh.. baru hari ini saya merasakan Aina dah besar dan begitu bertanggungjawab. Dia terus bangun tanpa merengek-rengek dan menemankan saya keluar tanpa rasa takut. Bravo anakku!!! Saya buka kotak fius, ye...memang trip. Saya pergi ke semua suis dan matikan suis-suis yang ada. Kemudian saya cuba on kan current balik (minta maaf..ku blasah je istilah ini...hehe)... namun masih trip lagi. Owhhh...aku buntu.. aku rasa semua aku dah matikan. Masih tak boleh. Aku mula pasrah. Aku ambil Ainin yang sudah terbangun, dan duduk di sofa tiga beranak. Blur sekejap. Nak buat macammana ni?? Mulanya aku nak buat tak tau aje. tunggu lah esok pagi. Tapi terfikir pula..ohhh..tidakkkk...nanti stok frozen EBM ku macammana??? Lepas tu..macammana nak keluar rumah?? Pagar automatik pastinya tak boleh bukak. Huhuhuuuu... sungguh celaru aku... Akhirnya aku mengambil keputusan menelefon ayahku. Nasib baik dia jawab telefon dan lebih kurang pukul 4 a.m barulah mak dan ayah sampai. Ayah panjat pagar untuk masuk. Kalian tahu...rupa-rupanya ada satu suis yang aku terlupa langsung...suis microwave ku. Ini lah puncanya..cetttt....Oleh kerana aku gabra dan fobia dengan kegelapan, aku langsung tak ingat suis yang satu ini. Kesian ayahku terpaksa datang tengah-tengah malam (ke pagi buta???). Itulah kisahku malam semalam. Membuatkan aku terfikir...memang huru-hara juga menjadi 'single-mom' nih...Tiba-tiba aku mengharapkan Mr Hubby cepatlah pulang... huhuhuuuuu

12 comments:

Ms Lola said...

Oh, penah jugak jd trip ni kat umah - pasal fridge yg ada leakage

~Umi.Sufira~ said...

Both mommy and Aina memang bravo!! kalu saya pon memang cuak dibuatnya...isk isk..

Mummy Dasy said...

Nasib baik parents u dtg..nasib baik kat umah klu trip or BO ada emergency lamp x ah gelap sgt

Ealyie said...

Naseb ko tak calling2 aku beb.. Kalo x, aku pon sudah datang menyelamatkan ko anak-beranakkk...ekekekek...

mamaDhea said...

hehe.. bravo 'single-mom'! ;P
aku bab2 letrik ni mmg out laa.. sib baik laa mmg dok kat umah parents

~ As ~ said...

terharu nya baca bab Aina temankan Intan tu... huhuhu...anak2 dah blh diharap skrang kan?.. ku pun klau hubby tak ada, ku tdr peluk Azam rapat2...takut, hehehe..

sayangibu said...

lola...masa tu ada hubs tak?? kalo sorang..kalut kannnn...

mimi..mmg...nasib laa ada si kakak tu..kalo tak mmg haku duk dendiam jek tak gerak2 dlm bilik..hihihiii..

tu lah mummy dasy..nasib baik.. nanti hubby blk nak suh dia pasang emergency lamp gak laaa...

ely..gilors ko...citer sket cemana ko nak manjat pagar umah aku....hehehehheee...

sha...sama laa kite..almaklum,semua nak harap hubby kannn..padan gak ngan muka haku...;p

sayangibu said...

Ye As..nasib baik laa ada Aina..huhuhuu

Ms Lola said...

Err... masa tu siang. Jd tak heran ada hubs ke tak. Lg pun, yg tau electrical ni I. Ngeeee...

sayangibu said...

wahhh..hebatnya cik lola.. caya lahhh....:)

mirah said...

oh baru baca ni. Ngeri juga kalau jd pd mirah dan anak2... Bagus aina yea tak nangis pun..

sayangibu said...

mmg ngeri..nasib baik sangat Aina tak nangis dan berani teman ibu dia..hehehe