Saturday, April 11, 2009

Baju Kurung Pahang...

Disebabkan ada yang bertanyakan macammana rupa baju kurung pahang nih. Maka aku pun dengan berbesar hatinya, menempekkan lah rupa baju kurung favourite aku nih. Ermmm...tapi ini bukanlah gambo baju aku ye. Adapun, aku carik guna google image sebab lebih jelas gambonye.
Nilah dia baju kurung pahang. Atau ada yang panggil baju kurung riau atau baju kurung pesak gantung. Bezanya dengan baju kurung biasa, sebab ianya ada potongan sikit. Dan pesaknya juga bukan macam baju kurung biasa. Pesaknya orang panggil 'pesak gantung'.

Perhatikan potongan baju tersebut. Pesaknya berbeza kan? Dan bahagian bawah baju, potongannya kembang sikit. Kalo aku, memang suka potongan yang macam ni. Kembang di bahagian bawah.

Sebenarnya kan, baju kurung pesen ni macam baju kurung orang dolu-dolu. Zaman mak aku dulu memang pesen nih laaa bajunya selain dari kebaya ketat. Ada orang yang suka lehernya ala-ala leher cheongsam. Tapi, aku tak suka sebab..pakai tudung, bukannya nampak pun leher tu kannnn..buat panas tercekik jer...hahahhahaaa...

Okeh..untuk yang pandai menjahit...aku tolong carikkan gambo pola baju kurung ni...


Bolehlah korang yang pandai menjahit, DIY baju kurung nih kannnn... Selamat mencuba. Oh ya... untuk yang tak pandai menjahit macam aku nih, bolehlah tempah kat tailor korang..kalo berkenan....;)

5 comments:

Mummy Dasy said...

x pndi DIY ah anta kedai jek ah w/pon mahal.. lawa harus raya ni ku wat baju ni..tapi kain dia ape2 jenis kain ke nak yg keras cam thai silk baru lawa ke kain biasa2 jek pun ok..byk lak soklannye...hihihi

sayangibu said...

a'aa ekkk..lupa nak mention kain pe yang cantik... emmm... kain yang cantik sangat bagi saya kalo buat pesen nih kain benang hitam. Nampak beralun jek... Kalo saya suka kain yang lembut-lembut laaa. Tapi ada gak orang suka thai silk.

~ As ~ said...

hehehe...:) thanks cikgu intan... napalah tak letak gambar sendiri pakai baju tu pl.. heeeee

Unknown said...

mak pun suka pakai baju kurung pahang walaupun baru ada sepasang aje.

nampak slim sikit kalo pakai baju ni. hehehe.

sayangibu said...

Hahahahaaa...as.. x de org nak tolong amikkan gambo...;p

ye btolll zety..nmpk laa slim sket kan..kan..kannnn..:)